کد خبر : 76299تاریخ ثبت : 1397/12/6 21:45:55
شبکه های اجتماعی ونابسامانی بازار؟!

شبکه های اجتماعی ونابسامانی بازار؟!

چه اتفاقی باید بیفتد تا از تسلل گفتار خارج شده و بدون توجه به فضای روانی موجود به مشکلات بازار وگرفتاریهای اقتصادی ،از در عمل و قاطعیت برخورد شود زیرا هر گونه مشکل، راه حل فراوان می تواند داشته باشد چرا کمتر به فکر ایجاد راه حل ها با ظرفیت های دردسترس هستیم؟

به گزارش کوگاناچه اتفاقی باید بیفتد تا از تسلل گفتار خارج شده و بدون توجه به فضای روانی موجود به مشکلات بازار وگرفتاریهای اقتصادی ،از در عمل و قاطعیت برخورد شود  زیرا هر گونه مشکل، راه حل فراوان می تواند داشته باشد چرا کمتر به فکر ایجاد راه حل ها با ظرفیت های دردسترس هستیم؟
متفکر آمریکایی امرسون، به  مزرعه شخصی اش رفته بود و تمام توان خود را برای جلب  یک گوساله بخرج داد تا بتواند از نزدیک به او نگاه کند، اما او نمیتوانست راه حل اجرای نظر خود را پیدا کند، بنابراین نا چار شد از خدمتکارش که در آنجا کار میکرد بخواهد تا  این کار را برایش انجام دهد .. خدمتکار آمد و انگشتانش را روبروی دهان گوساله قرار داد تا  او را برای خوردن شیر دعوت کند و اینگونه گوساله را به نزدیک خود و اربابش آورد!
اینجا بود که امرسون خودش را سرزنش کرد وبا خودش می گفت: "با این همه کتاب که خوانده ونوشته ام نتوانستم گوساله ی را کنار خود بیاورم . بله خیلی از امور راه حل ساده تر از آنچه که  بنظر می رسد دارند... پس باید راه حلش را پیدا کرد حتی اگر از اجرای فکر یا تجربه  یک فردی عادی باشد.واقعاً من از کسی که راه حل های ساده را برای موارد پیچیده ارایه میدهنداستقبال می کنم  و دوستشان دارم".
   اما پس از مقدمه : عده ای بسیار برای ارزانی  ووفور کالا دعا می کنند ، برخی برای کمبود و گرانی آنها نقشه می کشند و اقدام می کنند و بعضی در این وسط  می خواهند دو طرف را راضی نگه دارند؟!  بسیاری از شبکه های اجتماعی  هم برای گرانی،  مطلب  وخبر فوری ومحتوا و سوژه وشعر و کاریکاتور می سازند واز طرفی وقتی بازارشایعاتشان گرم شد کمپین مبارزه با گرانی فروشی و فساد بازار تشکیل می دهند! بویژه که در روز های اخیر مشاهده می شود که اغلب رسانه های رسمی و دولتمردان مشغول پاسخگویی به شایعات بزرگ وکوچک مرتبط  هستند.
 درواقع  زنجیره غذایی که   درکتاب زیست شناسی  دوره ی دبیرستان می خواندیم را بشکل مدرنش در جامعه ی انسانی امروز پیاده می کنند. بنا به گفته ی اقتصاددانان چند عامل اصلی دخیل درگرانی ها وتورم هستند:
- کاهش یا نوسان در ارزش پول ملی
- عدم نظارت صحیح بر چرخه ی تولید و توزیع ومصرف
- پایین بودن سرانه درآمد و اختلال قدرت خرید
-افزایش فاصله ی طبقاتی
-سبک زندگی و مصرف زدگی اجتماعی و نشناختن طریقه ی صحیح تامین سبدکالا ی اساسی و کالری های لازم
- ضعف  اطلاع رسانی و سوء استفاده  شبکه های اجتماعی
- اقتصاد وابسته وتداخل اقتصادسیاسی  جهانی در برنامه های اقتصاد ملی
-....
قدرت خرید شامل تهیه مقداری از کالاها و خدمات که یک فرد قادر به تامین آن با درآمد در دسترس در یک دوره مشخص از زمان (یکماه - یکسال) بوده و خریداری می کند که نشان دهنده مفهوم  توانایی افراد برای مصرف مایحتاج و برآوردن نیازهای خود، و بازتاب موارد استاندارد زندگی  و رفاه شان می گردد.
اندازه گیری و تعیین کننده گی:
قدرت خرید به طور کلی توسط سرانه ناخالص درآمد قابل تصرف واقعی درمقابل نرخ (تورم  ) در داخل  هر کشور اندازه گیری می شود ، اما برخی از کشورها  با تغییر این شاخص برای ادغام خدماتی که به نفع شهروندان رایگان است (آموزش و پرورش و مدل سلامت) آنها در درآمددخیل می شمارند .
  آن وضعیت به طور متوسط ​​شاخصی کلی بنظر می آید و لزوما منعکس کننده وضعیت تمام شهروندان به دلیل اختلاف در دستمزد و انواع دیگر درآمد نیست، این شکل از توسعه تصویری کلی از روند در تکامل قدرت خرید در داخل کشور را نشان می دهد، اما این تصویر می تواند در همان زمان گمراه کننده  باشد اگر نتایج   رشد توسعه در دست یک اقلیت متمرکز شود  و این  روند توسعه در میان کل جمعیت  بشکل عادلانه توزیع نشده باشد.
قدرت خرید هر فرد به دو عامل اصلی بستگی دارد:
- سرانه میانگین درآمد
- سطح کلی قیمت ها ،
"سیت گودین " یکی از پیشروان کارآفرینی می گوید: "بازاریابی راز داستان خرید وفروش  است." با تغییر در استراتژی های بازاریابی پس از انقلاب دیجیتال، علامت های تجاری بر اساس سبک روایت دلخواه خودشان، که به طور عمده بر روی زبان احساسات تمرکز یافته است که بکارگیری آن به عنوان یک کارت برنده بر تصمیم گیری و رفتار مشتری، تاثیر می گذارند. خریدوفروش با این حال همچنان لازم است،اما برخی از شرکت ها از این روش با ترفندهای عجیب و غریب استفاده می کنند که بسیاری باورها را هدف گرفته است وشبکه های مجازی واجتماعی حتی باشیوه های مبتذلی، ابزار اول این شکل تسخیر بازار واسارت مشتریان هستند.
تورم
تکامل قدرت خرید، مجموع تفاوت بین درآمد و توسعه ی بازار تکامل قیمت است، بنابراین می توان گفت:که یک رابطه معکوس روشن بین قدرت خرید از یک سو و تورم از سوی دیگر وجود دارد.در مقابل،  هنگامی دستمزد   ودرآمد با نرخ بیشتری نسبت به قیمت های بالاتر،  افزایش می یابد، در نتیجه قدرت خرید بهبود یافته است.تورم دشمن شماره ی یک قدرت خرید محسوب می شود در تعداد زیادی از کشورها   برای مبارزه با تورم دولت نقش نظارتی خود را پشت سر کنترل قیمت و اطمینان از ثبات آن حفظ کرده است و سیستم برنامه ریزی ، نظارتی واطلاع رسانی دقیق خود را براساس جدولی زمانبندی شده،اعمال می کند.

 "دارا" صدا ی "ندار " را نمی شنود:
می گویند که روزی فقیری هیزم بردوش از راهی در آبادی  می گذشت که ثروتمندی در مسیرش قرارگرفت فرد ثروتمند با لباس های گرانبها  ومرصع خودسرمست از با د دارایی با نهایت تکبر در میانه ی گذر قدم برمی داشت ، مرد فقیر به شتاب از سنگینی بار در مقابل او،قرار گرفت فریاد می زد خبر! خبر!
اما مرد ثروتمند حاضر نبود راه را باز کند  ومی خواست به عمد فقیر را به زحمت بیندازد . سرانجام علیرغم تلاش هیزم فروش ،لباس مرد غنی، پاره شد،  خشم سرپای اورا برگرفت و  فقیر به نزد قاضی برد..
 قاضی  از مرد فقیر پرسید: چرا راه را مسدود کردی؟اما  او جوابی نداد، قاضی روبه به مرد غنی کرده وگفت :  شما چگونه  از شخصی شکایت  می کنید که نمی تواند صحبت کند !  مرد ثروتمند گفت : جناب قاضی او اینجا لال شده است در محل واقعه او با صدای بلند داد می زد؟
قاضی گفت: پس بنابراین او  به شما  برای راه دادن  هشدار داده است  ؟ مردثروتمند خاموش ، خجل ومحکوم شد !

 

عبدالمجید اورا
 

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه