کد خبر : 73047تاریخ ثبت : 1397/6/6 10:35:34
میزان کار مفید مدیریت سازمانی و کارکنان اداری در کنگان چقدر است؟

میزان کار مفید مدیریت سازمانی و کارکنان اداری در کنگان چقدر است؟

برای مثال در یکی از ادارات پر مراجعه شهر ما یعنی" اداره ی ثبت واسناد کنگان" که با توجه به حساسیت فرایند انجام امور حقوقی، روند یک ارجا در برخی موارد معمولی با پیچ وخم های طولانی باعث آزردگی خاطر بسیاری از شهروندان را فراهم می آورد

به گزارش کوگانا ضمن گرامیداشت خاطره ی  شهیدان رجائی وباهنر،  هفته ی  دولت را به دولتمردان عرض  دارم گزارش یک روزنامه نگار ازصحنه مدیریتی یک کارخانه در" ژاپن  به قدم زدن به بین ردیف  میز کارها و مکث دیدن و شنیدن توضیحات پرداخت دخترانی با لباسی ساده و آراسته اما بدون آرایش به نصب وترکیب قطعات الکترونیکی ظریف وحساس مشغول بودند ..  از راهنمای خود پرسیدم : طفلکی ها بدون آب و استراحت ؟

-  این خانم ها ساعات کار خاص خود را دارند.... در لغت نامه ی ما وچینی ها چیزی بنام تعطیلات آخرهفته هم وجود ندارد!  آنها پس از پایان ساعات کار به استراحت می پردازند. درواقع آنها در حال حاضر به زندگی با تمام  معایب  وضعیت موجود در شرایط فوق عادت کرده اند!
 در یک کارخانه  ( میتسوبیشی )  دختر خانمی دیدم که یک نوارپهن  در بازوی او مانند آنچه کاپیتان تیم فوتبال به بازوی خود  بسته است. از راهنما پرسیدم ، ماجرا چیست ؟آیا او کاپیتان تیم است.
-  نه  !  اگر او یا همکارانش سوال یا شکایتی داشته باشند هرکدام می توانند  به منظور جلب توجه  مدیر وطرح موضوع آن بازوبند را  نصب می کنند. هنگامی که اشکال مورد نظر برطرف شد ان  نوار را کنار می گذارد و این روند بدون کوچکترین جنجال و ضایع شدن وقت ویا بی توجهی به کارمند ویا بدون  لحاظ دخالت عوامل دیگر سپری می شود   .. و مدیریت  به شکایت  واشکال مطرح شده بسرعت رسیدگی می کند  این دست نظم سیستماتیک " آورده" اول مدیریت سازمانی ،اداری وشرکتی درآن کشور است" ...
  ما وقتی می خواهیم مقایسه ی  مرتبط انجام بدهیم : می گوئیم که ما همه چیز داریم :. کار، دانش، انرژی، صبر، نظم و انضباط و کیفیت، و تنها  موردی بسیار ساده   می ماند که همان مدیریت است  و دقیقا   وقتی می خواهیم  به چگونه   سازماندهی  و به اراده  اداره ی قوی در یک تعادل سازمانی کامل برسیم.  ناگهان بنا به دلایلی هرباردرعمل آنرا به عقب می اندازیم !

  اما دراین پروسه مراحلی که کمتربه آن توجه می شود  :1. سازماندهی عوا مل اجرائی 2 سازماندهی عناصر  مهم وانتظارات عملکردی وشرح وظایف  3 .  دقت براصول تنظیم مقررات موجود و...
 اهداف سازمانی: مدیریت  سازمانی  با اشرافی که  بر ساختار سازمان و ابعاد عملکرد کارکنان، با تعیین اهداف و  ارزیابی فعالیت ها   جنبه های توزیع کار، ارائه خدمات وسرویس دهی  به مردم را  با توجه به نقش خود و تحت مسئولیت  خود داشته  و به ارزشیابی نهائی می پردازد دربر می گیرد . تاضمن اداره ماموریت محوله به بهترین شکل رضایت مطلوب شهروندان را فراهم کند.

 و دراین مرحله باید پرسید در خصوص چگونگی انجام موارد اداری مورد نظر درشهرستان و بررسی گوشه وکنار اظهارات نارضایتی برخی از ارباب رجوعان همواره حرف وحدیث ها وگله های فراوانی چه راهکاری بوده  و هست....؟
برای مثال در یکی از ادارات پر مراجعه شهر ما یعنی" اداره ی ثبت واسناد  کنگان" که با توجه به حساسیت فرایند انجام امور حقوقی، روند یک  ارجا در برخی موارد معمولی با پیچ وخم های طولانی باعث آزردگی خاطر بسیاری از شهروندان را فراهم می آورد ... که قابل اهتمام وبررسی است: چندی قبل بخاطر موردی آنجا مراجعه داشتم  مادر سالمندی از سر عجز ودرماندگی مراجعات مکرر که برای تفکیک یک قطعه زمین مسکونی آنجا حاضر شده بود می گفت : من زمینم را دو قسمت کرده ام یک قسمت را برای حسینیه وقف کرده ام . بعضی از امام حسین (ع) هم نمی ترسند؟! و قرار بوده که برایم تفکیک کنند ولی اکنون یکسال می شود که می روم و می آیم ولی نتیجه نگرفته ام ( قبل از مدیریت جدید آن اداره) . اکنون که رئیس آن اداره ظاهراً در دو سه مقطع پیش از این پابه پای فرمانداری فعلی شهرمان در دو شهرستان سابق همراه بوده تا اکنون  که به کنگان رسیده است. جا دارد که نارضایتی ها در این عرصه به حداقل برسد. وقانون ابزار دفاع ضعیف دربرابر قوی محسوب شود ونه عکس آن... و اگر می خواهیم واقعاً به تکریم ارباب رجوع بها بدهیم و به مطالبات شهروندی بپردازیم چاره ی نیست که  در مسیر ایفاد حقوق ارباب رجوع را  در دو قالب علت سقوط وصعودش مطالعه کنیم و پاسخگو باشیم همینطور در برخی ادارات دیگر...  تعمیم دهیم.


بدین ترتیب روشن است،  در غیر اینصورت اگر به ویژه کسانی از سوی مفاصل مهم اداری، و افرادی که  در بوروکراسی دولتی  تاثیر گذار هستنددر روند بهبود انجام امور ، مانع  یا  اعمال سلیقه ی صورت گیرد  آنها  نه تنها به اهداف سازمانی  بلکه به منافع عموم آسیب  رسانده اند  یا بدنبال تسلط   محلی یا به خاطر مکانیسم کاری قصدی جز به زانو درآوردن شهروند و ایجاد صف نوبت های طولانی فرسایش دهنده  جهت دستیابی به اغراض خاص ندارند ویا از وظیفه ی خود  آگاه نیستند؟
از پدیده ای که برای این شهرستان و شهروندان آن بسیار ناعادلانه و نارضایتی آوراست همان رویه ی است که در سطورپیشین ذکرش رفت وتبعاتش را لمس می کنیم.


   نکته ی دیگر اینکه  این شکل  روند اداری پدیده ی جدیدنیست  بلکه ریشه  در عوامل مختلف زمانی وانسانی دارد که تا به امروز تحت ضعف عدم نظارت  گسترده  وموثرادامه یافته است  درواقع به شعار "اول مردم" بی توجهی شده و رفته رفته تبدیل به معضلی سازمان یافته شده  تا بسیاری از مردم درآخرصف قرار گیرند!
اجرای قوانین بازدارنده  واعمال راهکارهای جدی نظارتی ضروری است


  باید برای تقویت این راه حل  به  توسعه ی مناسب سازوکارها ی هوشمند هدفمند،  تشدید نظارت و به مهم ترین بخش آن یعنی  بیدار کردن  برخی کارمند ان  منفعل از خواب عمیق  و مشارکت کارکنان در ارتقاء  خود آموزی  ودرونی کردن اجرای وظایف و درگیر کرد مدیران با چالش های فرا رو بمنظور رفع آنها  وحضور مستقیم  ومسمر آنان  در میان مردم  برای حل مشکلات و اعلام آمادگی در افزایش توانمندی  خود در تعامل با شهروندان  وتلاش برای پوشش دادن نقاط ضعف  و درک بیشتر واقعیتها بسیار می تواند در رضایت مندی  مردم اثر گذارباشد، دردستور کار قرار داد.


وباید در زمینه ی افزایش رصد کاربردی وزمان بندی شده  و استقراربموقع  بازرسان و ناظرین و اعمال اقدامات تنبیهی بازدارنده در برابر سو استفاده کننده گان از جایگاههای اداری، و فعال شدن  خطوط ارتباطی  برای برقراری ارتباط مسئولانه  در مدار" شهروند پرسشگر و مسئول پاسخگو  "و   فعال کردن رسانه های  مطالبه گر واقعی  و نظر سنجی منظم از شهروندان نیز در ارتقاء تعاملی خدمات رسانی تلاشی بیشتر داشته باشیم.

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه