کد خبر : 70233تاریخ ثبت : 1396/12/27 08:58:20
در جستجوی نماینده ی شش دانگ

در جستجوی نماینده ی شش دانگ

همه ی آنها خود را منسوب به مردم و برآمده از متن توده و طعم محرومیت و فقر چشیده می دانند درد و رنج ها معضلات مردم این خطه غالباً در فراوانی تعدد و تنوع شبیه به همندلاجرم برنامه های نامزدها و تا حدی شعارها و نوع گفتمان شان مشابه هم هستند.

به گزارش کوگانا،با وصف حال دیوژن، فیلسوف معروف یونانی مشهور (دیوجانس کلبی) نوشتار آغاز می کنم: زمانی  اسکندر مقدونی به دیدار دیوژن رفته بود از او پرسید که آیا نیاز به چیزی داری؟ دیوژن در پاسخ گفت: بلی خواهش می ‌کنم از جلوی آفتاب من کنار برو، اسکندر به همراهانش که از خشم می خواستند با دیوژن برخورد کنند گفت‌: اگر اسکندر نبودم دوست داشتم دیوژن باشم.

می گویند او روز روشن گردا گرد شهر می‌گشته و  انسان طلب می‌‌کرده‌ است. مولوی هم در بیت مشهور خویش حال و هوای او را چنین توصیف نموده ‌است (منظور از «شیخ» در بیت زیر دیوژن است)دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر و انسانم آرزو است؟

در حال حاضر ترجیحاً برای پیدا کردن نماینده ی ششدانگ برای حوزه انتخابیه چاره ی جز تکرار این تجربه نداریم اگرکاندیدایی آرام و یموزون که مسلط و معقولانه پاسخگو است و پس از اینکه  فکر کردحرف می زند و  منتظر می ماند تا شما هم فکر کنید و سپس هردو با هم در خصوص موضوعی به فکرکردن پرداختید  و مجال مطالعه ی امری داشتید مطمنئاً به یک نتیجه منطقی دست می یابید و اینگونه هردو به گفتگوی دلچسب و رضایت بخشی دست یافته اید و آن گاه هر دو خواهید گفت : آنچه می خواستم پیدا کرده ام. اگر این اتفاق افتاد و این شخص را پیدا کردید به ماهم نشان بدهید زیرا این کیفیت گفتگو  نادر است؟.

 ‏اما دلیل واقعی کاربرد بندرت در اینجا چیست؟ ممکن است تاحدی با توضیح بعدی موافق باشید شدت حساسیت به ویژه از قرن گذشته، هر کس نشاطش را و چابکی را از دست داده پس از شنیدن کلمه "آلرژی" از زبان پزشک برای او حساسیت بهانه ی خوبی بوده تا امور محوله را به شکل چندش آوری از شانه ی خود پائین بیاورد و گره ی را از سر خود بازکرده و به سر دیگری ببندد.

این عارضه از میزی کوچک تا میزی بزرگ قابل توسعه است بعضی به بیشتر پرسش ها حساسیت دارند و گاهی هم به راه حل ها حسادت می ورزند مخصوصاً وقتی که سوال شود چند نفر  بینوا و آسیب پذیر در حوزه ی کاری شما زیر خط فقر هستند؟ و برایشان چه کاری صورت گرفته است؟ در این مرحله حساسیت برای پاسخ دهنده تا استرس درجه 6 قابل  ارتقاست و اگر پرسش جدیدی با وی درمیان گذاشته شود که اشخاص غنی بالاتر از خط عقل فعال در منظومه ی شما  چندنفرند؟ طبعاً پاسخ انکاری و احتکاری دریافت می کنید و به دو پرسش فوق تعداد علامات سوال رایج بیشمار در میان شهروندان را اضافه کنید.

تفریقی دیگر خارج از چهار عمل اصلی ریاضی وقتی از کنشگری اجتماعی پرسیده شود که  شما  در مورد یک جلسه لوکس با یک نماینده و یا یک مسئول چه فکر می کنید؟ترجیحاً پاسخ او اینگونه است اگر جواب های قانع کننده مثل پذیرایی نقد بود و اگر عدد راه حل ها برای یک مسئله به تعداد میکروفون های روی میز بود و اگر کیفیت و کمیت و شفافیت بررسی فراوان موارد موارد به تعداد فنجان های روی میز بود و اگر چگالی عطر خوش بینی آکنده در سالن وزیر سقف محل نشست فقط به اندازه الودگی یک روز تابستانی بود و اگر طول بحث های مطرح شده و پاسخ های بلند به کوتاهی سوال و قطع و وصل شدن آن بود و اگر پذیرش نظرات و عملیاتی شدن آنها به تعداد خودکارهای بی زبان بکارگرفته شده در ثبت آنان بود این جلسه و نشست رویایی می شد و ما گله ی برای گفتن نداشتیم و علتی برای تشدید گشتاور ذهنی نمی دیدیم که چرا وقتی تلف شد و چرا فرصتی چهار ساله از دست رفت.

با احتساب خروجی آواخر جلسات گذشته و یا  آغاز جلسات حاضر و یا نشست های بعدی هنوز هم ما بر این باوریم که ارتقاء فرهنگ گفگوی جدی و فراهم آوردن زمینه ی جدید گفتگو های سازنده، مفید و لذت بخش، یک وظیفه مقدس برای هر مطالبه گر متعهد و مسئول پاسخگو است در گوشه ای از فرهنگ و فکرمان این روند نهادینه شده که شنیدن و گوش دادن دو مقوله ی متفاوت است.

اما پس از همه این ماجرا ها اکنون با گذشت  هر روز یک گام به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر میشویم ان شاء الله انتخاب به تا خیر نمی افتد ولی تقریبا مطمئنم که بسیاری از انتظارات حوزه ی انتخابیه مان حتی برخی امور ساده و پیش پا افتاده اش به تعویق می افتند؟

یکی از مهم ترین ویژگی های این انتخابات پرشماری تعداد کاندیداها خواهد بود و تراکم حضور چهره های قدیمی در کنار نیروهای جدید است که به دو عامل مرتبط است.

1 - ماهیت متناسب قانون انتخابات که اجازه می دهد گروه ها و افراد متنوع از روندپیش فرض سنگ مفت وگنجشک هم مفت نهایت  استفاده ببرند

2 - تصور عمومی در میان نخبگان که اگر نمایندگی مجلس به این سادگی است چرا ما نه ؟

البته این دو مزیت مثبت نباید مردم را به جستجو برای آنچه در این جریان مد نظر دارند با کمبود وقت یا احیاناً انتخاب سخت روبرو کند از یکسو اگر بیشتر نیروهای طبقه سیاسی مورد بحث بفکر طراحی یک برنامه ی کارشناسی شده باشند و از سوی دیگر روحیه ی خلاقیت پذیری تازه واردان به عرصه انتخابات به سهم خود مبارزه ی پرو رونق انتخاباتی با چرخه سالم فعالیت سازنده و کار آمدی ترکیب کند این مهم به دستیابی و اجماع بر گزینه ی مناسب کمک خواهد کرد آن هم با نرخ تصاعد ی اش، همه ی این عزیزان متفق القول با حقوق مردم هستند و همه علیه فساد و عدم مسئولیت پذیری و فقدان شفافیت و علیه بیکاری، حل مسأله مسکن و اشتغال برای جوانان و جلوگیری از و آسیب های جامعه و مرتفع ساختن مشکلات مربوط به مسائل آلاینده های زیست محیطی بهداشت و درمان و سرمایه گذاری دفتر چه یاداشت دارند اما کدام یک از این جمع شیوه ی متیقن و متدی ملموس در رمز گشائی از عناوین مذکور را دارد. بحث مورد نیاز اینجا است؟

 همه ی آنها خود را منسوب به مردم و برآمده از متن توده و طعم محرومیت و فقر چشیده می دانند درد و رنج ها معضلات مردم این خطه غالباً در فراوانی تعدد و تنوع شبیه به همندلاجرم برنامه های نامزدها و تا حدی شعارها و نوع گفتمان شان مشابه هم هستند و اغلب کاندیداها موضوع استفاده از موضوع انتخابات و رقابت های آن برای سوار شدن برموج احساسات شریف شهروندان یک فرصت بی بدیل می دانند و مدعی برنامه هستند.

برنامه لوگوی انتخاباتی نیست بلکه واقعیتی است که توسط علم سیاست برسمیت شناخته شده است، این برنامه مجموعه ای از خواسته های عام و غیرشخصی است که مردم به آن اعتقاد دارند و می خواهند بدون به خطر انداختن ارزش ها و منافع عالی خود وکلان کشورشان به آن دست یابند که ارزش های مورد نظرشان را تقویت می کند و زندگی شان را برای بهتر شدن به سمت رفاه  یش می برد. این برنامه مبانی حسابگرانه داشته و منابع معنوی ،فکری و مادی دارد و دارای سازکار، بدیل ها و چشم اندازی روشن است.ظرفیت ها شناخته شده و قابلیت ها آماده بالفعل شدن است.

در اینجا بحث موردی این است. ناتوانی در ایجاد یک برنامه ی همه جانبه نشان دهنده سطحی بودن مفاهیم بکاربرده شده در میان نیروهایی است که می خواهند نظر خاص و عام و حتی قانون را تا وقت انتخاب به نفع خود تغییر دهند. علاوه بر این سکوت و خروج از مسائل اصلی یا از دست دادن موقعیت ها به علت نداشتن استراتژی و تناقض آشکار و عدم  وضوح امور را از سوی خود موجه جلوه دهند این نکات نمونه ای از سوالات فراوان اساسی است که در مجموعه جدیدی از سخنرانی ها و مصاحبه های انتخاباتی پیدا می کنیم.

دستاوردهای منطقه از رها ورد مجلس چه باید باشد؟

 تنها در یک بخش هر ناظر امور سیاسی منصف در منطقه می تواند با آنالیز اتفاقات ریز و درشت تا تغییرات عمده اوضاع و شرایط محیطی و اجتماعی و مفاصل مدیریتی میانی تا شهرستانی  این رویه را لمس کند که به ویژه در دوره اخیر با  افت در رشد منابع انسانی شاهد کم ترین توجه به ارتقا مدیریت بومی بویژه در صنایع گاز و پتروشیمی بوده ایم بطوری که وزن تجمع مطالبات و یا حجم فکری به نمایندگی از نقش باشگاه رقیب به سمت خواهش و التماس در جذب کارکنان ساده و حتی کارگری رانده شده و حتی در این محدود نیز ناموفق بوده و پسرفت داشته ایم هیجان زدگی برای قرار گرفتن در لیست دولتی یا لیست گروه های سیاسی با محتوای غیر واقعی، بدون در نظر گرفتن افکار عمومی منجر به گسترش غفلت ورزی ها و ترسیم مرکز زدگی و در نهایت چشم داشتن به لینک به وچهچه تربیون های دولتی و شرکتی شده است.

این فرم انتخاب شدن و انتخاب کردن  موجب بروز نتیجه ی از اقدامات و تصمیمات ابتر با چشم پوشی از حقوق شهروندان بومی و در بسیاری از مراحل ضایع شدن آن در بهره گیری از سر ریز منافع  اقتصادی پارس جنوبی و مرزنشینی گردیده است.

اگر وکیل مردم هژمونی قدرت خود را صرفاً در سازماندهی رسانه ای و محدود کردن در به اشتراک گذاشتن فعالیت های خود در میان افکار عمومی ببیند برای ترویج فضای مشارکت عمومی در حل مسائل روزمره با تنگنا روبرو می شود ضمن اینکه در صحن مجلس و کریدورهای ساختمان ها دولتی نیز راه بجایی نخواهد برد.

 قدرت واقعی نماینده زمانی آشکار می شود که از سازکار های قانونی در اختیارخود به نحو موثری در جلب نظر دولت بسوی مردم منطقه استفاده ببرد.غرق سازی ذهنیت شهروندان بصورتی غیر مسطح و گاهی تقاطعی برای انتخابات برپایه ی بخشی کردن کانون توجهات چیزی جز تبعیض نیست به مفهوم دیگر نماینده برای مبارزه با بی عدالتی خود موجب تشدید آن شده است
از طرفی تحمیل هژمونی قدرت با کمک برخی رسانه ها و تربیون های دولتی به منظور اعمال محدودیت و ممانعت از تحلیل صحیح صادقانه و گردش فکر همان بی اثر کردن نقش دوره ی نخبگان است که برای انحصار گزینش در فضای عمومی و همان نگرانی فراگیر در راهروهای قدرت  انتخابات کاربردی صوری دارد.

همچنین در تنوع جغرافیای انسانی و مطابقت با فهرست برجسته ترین مطالبات شرایط قانع کننده ی را شکیل نداده است که این خود منجر به تغییر واقعیت و در قالب  انحلال مطالبات یک بحران حقوقی و حتی علمی بدنبال داشته است و به عنوان ضعفی توجیه ناپذیر شناخته می شود انتخابات یک کانال گسترده ورودی واقعی برای کار در کارگاه  انتقال داده  ها و بهبود تجربیات بمنظور رفاه حال عموم است نه کانون قدرت طلبی وتوسعه ی ثروت افزایی است.

 نتیجه گیری: اگر گروه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، اقتصادی با نگرانی های جامعه درد و رنج طبقات مختلف مردم از طریق کار عرضی آشنا باشند و متعهد به بازگرداندن نقش فعال آحاد رای دهندگان نه تنها درپای صندوق رای بلکه در دوره چهارساله با همان ارزش روز رای گیری واقف باشند و توانایی پاسخگو کردن عضو مجلس داشته باشند و تعاملی مورد و ثوق و تفاهمی مطمئن ایجاد شود و او  مشتاق برای تامین منافع عمومی از طریق اصلاح و نظارت بر عملکرد و شیوه های خدمت رسانی دولت و پاسخگویی باشد و این رویه را فعال کند. آن وقت به بهبود امور اجتماعی، اقتصادی، انسانی بیش از پیش می توان در این حوزه امیدوار بود و برای پیدا کردن بهترین گزینه چندان نگران نبود وبه زحمت نیفتاد.

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه