کد خبر : 70117تاریخ ثبت : 1396/12/21 11:04:51

از تورهای گردشگری عشایری تا طبیعت‌گردی لاور شرقی/ دشتی را با یک برند مناسب معرفی کنیم

وجود پتانسیل‌های دریایی و ساحلی در زیارت ساحلی و لاور ساحلی، پتانسیل بزرگ طبیعت‌گردی در لاور شرقی می‌تواند سازنده بزرگ‌ترین برندهای گردشگری در شهرستان دشتی شود که تاکنون استفاده مناسبی از آن نشده است.

به گزارش کوگانا

با توجه به نزدیکی به تعطیلات عید و حضور گسترده مسافران در شهرستان دشتی، متأسفانه تاکنون هم‌وزن پتانسیل شهرستان توانایی جذب گردشگر را در شهرستان دشتی دارا نیستیم.

شهرستان دشتی با دارا بودن زمینه‌های گردشگری بسیار مناسب مانند کوه نمک که یکی از زیباترین کوه‌های ایران به شمار می‌رود تاکنون نتوانسته است آن را به‌طور مناسب در کشور معرفی کند.

رضا کشاورز از کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دشتی در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: متأسفانه عدم برند سازی مناسب درزمینهٔ گردشگری در سال‌های اخیر ضربه بزرگی بر پیکره گردشگری شهرستان وارد کرده است.

وی افزود: وقتی نام شهرستان دشتی بر زبان آورده می‌شود هیچ مکان و جاذبه گردشگری در مخاطب و گردشگر متبادر نمی‌شود و این بزرگ‌ترین ضعف برای زیرساخت‌های گردشگری شهرستان است.

کشاورز با اشاره به پتانسیل‌های موجود در شهرستان گفت: وجود پتانسیل‌های دریایی و ساحلی در زیارت ساحلی و لاور ساحلی، پتانسیل بزرگ طبیعت‌گردی در لاور شرقی می‌تواند سازنده بزرگ‌ترین برندهای گردشگری در شهرستان دشتی شود که تاکنون استفاده مناسبی از آن نشده است.

ظرفیت بزرگ گردشگری در شهرستان دشتی که در استان نیز سرآمد است به‌راحتی به حال خود رهاشده است و برخوردهای سلیقه‌ای در این مورد سبب به گوشه رفتن این ظرفیت گردشگری شده است.

این کارشناس عمران تأکید کرد: ظرفیت بالای گردشگری عشایر در شهرستان دشتی با راه‌اندازی تورهای گردشگری عشایری می‌تواند شهرستان را از بن‌بست گردشگری خارج سازد و آماده حرکتی بزرگ درزمینهٔ اشتغال به سمت تورهای گردشگری کند.

متأسفانه در سال‌های اخیر معرفی مناسبی از شهرستان دشتی صورت نگرفته است و این عدم معرفی مناسب سبب ناشناخته ماندن دشتی در میان شهرستان‌های استان بوشهر شده است.

وجود قلعه‌های قدیمی که امروزه بیشتر شبیه خرابه‌های فیلم‌های سینمایی شده‌اند حتی نتوانسته آن‌ها را برای ایجاد یک لوکیشن ساده برای فیلم‌های سینمایی کند.

کشاورز در ادامه افزود: دهیاری‌های هر روستا را می‌توان بزرگ‌ترین سرمایه انسانی برای خروج از بن‌بست گردشگری دانست زیرا آن‌ها نزدیک‌ترین افراد به مردم و آشناترین افراد به اقلیم و بوم گردی هر روستا هستند و با این کار از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها هم می‌توان جلوگیری کرد.

با ایجاد زمینه‌های اشتغال هرچند کوچک در هر روستا می‌توان آن روستا را قطب تولید آن محصول تبدیل کرد. به‌عنوان‌مثال پرورش کبک در روستاهای طسوج شهرستان دشتی که زمینه آن را نیز دارا هستند می تواند این بخش را قطب تولید پرندگانی مانند کبک و بلدرچین کرد.

زمینه تولید گیاهان دارویی هم یکی دیگر از زمینه های تولید اشتغال و برند سازی برای گردشگری شهرستان دشتی می تواند به شمار آید. اشتغالی پایدار که با توجه به اقلیم گرم و خشک شهرستان دشتی می تواند هم پتانسیل گردشگری شود و هم بیکاری را در شهرستان دشتی کاهش دهد.

بوم گردی در شهرستان دشتی می تواند گردشگری شهرستان دشتی را از گوشه گیری خارج کند و زمینه اشتغال را در روستاها و حتی شهرها فراهم اما این تحقق این هدف منوط به توجه به ایده های مناسب گردشگری و در درجه دوم پرداختن و بها دادن به آن است.

طبیعتاً هر هدفی را که با راهکار مناسب دنبال کنیم می‌توانیم مناسب‌ترین نتیجه را از آن بگیرم و به قول مثل معروف «هرچقدر پول بدهید، همان‌قدر آش می‌خوردید» ما هم به‌تناسب اهمیتی که به بحث بوم گردی و برند سازی گردشگری می‌دهیم، همان اندازه می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه