کد خبر : 69903تاریخ ثبت : 1396/12/15 10:31:59
آموزش و پرورش اساس تغیرات اجتماعی

آموزش و پرورش اساس تغیرات اجتماعی

مدرسه یک نهاد سیستماتیک است که در محدوده تحصیل و آموزش فعالیت دارد و به دنبال یک برنامه تربیتی و آموزشی که توسط دولت و مردم تامین مالی می شود حرکت می کند.

به گزارش کوگانامدرسه یک نهاد سیستماتیک است که در محدوده تحصیل و آموزش فعالیت دارد و به دنبال یک برنامه تربیتی و آموزشی که توسط دولت و مردم تامین  مالی می شود حرکت می کند. به معنای مدرن آن، مدرسه یک موسسه آموزشی یادگیری است. تفاوت بین آموزش و یادگیری این است که اولی به معلم تعلق دارد تا صلاحیت ها و مهارت ها را بسازد در حالی که دومی به دانش آموز و دستاوردش بستگی دارد.

با این وجود ما در اینجا سعی نداریم به جزئیات تعریف دقیق مدرسه یا آموزش بپردازیم بلکه هدف این است که نقش  مدرسه برای حفظ موجودیت خود و هویت جامعه و ماحصل فرهنگی و اجتماعی آن با باز تولیدخروجی مثبت آن را در حد توان مورد توجه و اهتمام قرار دهیم.

تعلیم و تربیت

آموزش و تربیت برای  افای نقش مثبت در زندگی وجامعه و فراگیری مهارت برای احساس مفید بودن یکی از این چالش ها در رویکرد آموزش و پرورش به مدرسه به عنوان کانون درگیری میان طبقات اجتماعی است و طبقه غالب فرهنگ و سبک و روش فکری خود را بر وضعیت موجود به عنوان یک فرهنگ مسلط تحمیل می کند. همچنین اعتقاد بر این است که انتخاب افراد برای طراحی مبانی تعلیم و تربیتی در هر دوره به دلیل مهارت و توانایی آنها نیست بلکه با توجه به وابستگی گروهی و یا وفاداری به گرایش سیاسی فصل از منفذ رهاورد انتخابات قابل مطالعه است.

انتقادی از بازل برنشتاین صاحب نظر المانی در این باب نیز وجود دارد او از این واقعیت سخن می گوید: که فقرا دارای یک کد فرو رفته در تنگنا های محیطی هستند که از طریق آن نمی توانند با زبان رایج مدرسه همراه باشند. برخلاف کلاس و سطح برخورداری طبقه غالب که دارای کد داخلی است که می تواند زبان مدرسه را درک کند. به نظر می رسد که کد ضعیف با زبان مدرسه ناسازگار است بطوری که باعث می شود تا دانش آموزان فقیر اغلب درغربت واقعی زندگی کنند.

دو متفکر فرانسوی، بوردیو و باسروون همچنین از نوع نگاه مدرسه برای بازسازی و حفظ سیستم موجود خود انتقاد کردند. نقد آنها همچنین زبان و فرهنگ طبقه بورژوایی را در بر می گیرند که باعث می شود  تا فرهنگ اولیه خود را از بین ببرند و فرهنگ نشاخته ی را از طریق آنچه فیلیپ برنو  انحلال فرهنگی و سپس فرهنگی تازه را فرا می خواند پر می کند. بنابراین فرهنگ که مبنای آن در مدرسه طراحی و اجرا می شود باید ساختاری براساس سبک و هویت سرزمینی همان جامعه باشد تا خروجی رضایت بخشی را تضمین کند.

این روند دلخواه در بسیاری از انتقادات برخی متفکران غربی نیز که با طرح نظریه های جدید نسبت به اتخاذ موضع در برابر تعلیم و تربیت جامعه غربی به ویژه پیرامون نظریه مارکسیسم و حتی رویکرد  لیبرالیسم نهادینه شده نیز همواره به تعبیر و تفسیر کارکرد آموزش و پرورش می پردازند اکنون شاهداین کنشگری فعال هستیم زیرا آنها نیز از آموزش پرورش انتظار دارند که محصول تولیدی کیفی و کمی انسانی ارائه دهد که نیاز و اهداف جامعه ی امروز و فردا را پوشش دهد لذا این انتقادات صرفاً جامعه ما را شامل نمی شود بنابراین باید سعی کنیم تا نقش سازنده مدرسه را به عنوان یک کارگاه انسان سازی فراتر از آنچه معرفی می کنیم ارتقاء دهیم.

نکته ضمن توجه و تمرکز به منابع غنی تعلیم و تربیت ایران اسلامی و به ویژه سند تحول آموزش و پرورش به عنوان شیوه ی که باید برپایه ی آن باید به باسازی آموزش و پرورش اهتمام ورزید در ادامه  نگاهی گذرا برخی از محتوا و مفاهیمی که اکنون در عرصه ی تعلیم و تربیت غربی بصورتی چالشی جدی مطرح می شود را با فشرده سازی فایل های دیده شده را به شما مخاطب و علاقه مند عزیز عرضه می نمایم

  آماده باش عمومی فرانسه به منظور نجات ریاضیات

رابطه بین فرانسویها و ریاضیات عمیق است و بنابراین، اولین کشور جهان از نظر نسبت جمعیت به هر مدال به دست آمده، فرسایش رتبه ی اروپایی جوانان خود را در عدم توانایی جذب نشان ریاضیات نمی پذیرد. بطوری که این اتفاق برای آنها شرم آور محسوب شده است.

  این کشور در مدل آموزشی خود در چارچوب کلی در تمام سطوح آموزش و پرورش  از ریاضیدانان ارشد خواسته بود تا به صورت فوری فکر کنند که چگونه ریاضیات را به قلب آموزش بازگردانند و علاقمندی  دانش آموزان را به آن تقویت کنند و توانایی آنها را برای شیرین کردن محتوای آن افزایش دهند.

سدریک ویلانی فرانسوی مدال آور برتر ریاضیات در سال 2010 ماموریت می یابد تا میان ریاضیات و عموم جامعه آشتی برقرار کند او وقت بسیاری را صرف پیشنهاد اقناعی به کودکان و نوجوانان قبل از بزرگسالان کرد تا آنها را متقاعد کند که جهان ما به زبان ریاضی نیازمند است زیرا این ماده درسی برای ارتباط بین برنامه های کاربردی در زندگی روزمره و تلاش نظری که دارند یک ضرورت است پیام او برای برنامه تقویت علوم کلیدی و پایه ناگهان زیر سقف پارلمان فرانسه در سال 2017 خود را مطرح کرد او سه ماه کار را در مشورت با بسیاری از بازیگران در بخش آموزش و پرورش گذراند تا به ارائه گزارش نهایی در روز دوشنبه گذشته موفق شود طرح خود را عملی کند. انتظار می رود این نقشه راه در هدف نجات اضطراری ریاضیات به ویژه در میان کودکان اهمیت خود را بازیابد.

از آنجا که محتوای این گزارش قابل بررسی تقریبا شامل 100 صفحه است در و ب سایت وزارت آموزش فرانسه منتشر شده است با در نظر گرفتن زمینه های مختلف در میان جوامع در 21 مورد توصیه هایی را مطرح کرده که طبق ماهیت رویه ها و موضوعات مربوط به آن، در 5 شاخص اصلی به شرح زیر بیان گردیده است:

1) اولین اولویت از نوع درجه یک شامل 4 اقدام فوری است مهمترین آن اعلامیه از طریق قوانین مصوب در معرفی ریاضیات به عنوان یک اولویت ملی تمرکز شده است که نیاز به جهت دهی تمام تلاش ها دارد، از جمله درگیر شدن خانواده ها در برنامه های تقویت و پردازش موسسات آموزشی با دانلود پیشنهادات تایید شده برای شروع پیاده سازی از سپتامبر 2018 به بعد است

2) ریاضیات، اثربخشی، سرگرمی و بلندپروازی برای همه این محور 6 اقدام فوری را پیشنهاد می دهد که مهمترین آنها پیوند ریاضی با تمرین از طریق ایجاد باشگاه های بازی های هوشمند و توسعه فرمول های مرتبط با بقیه مواد درسی و محتواها به خصوص زبان فرانسه در ریاضیات و بهره گیری از فرمول های یونانی از طریق آموزش مفاهیم متکی بر برهان و منطق میسر است.

3) اعداد و محاسبات این بخش در سه بخش پیشنهادی، مقدمه ای فوری در روش سنگاپوری تدریس ریاضیات ارائه می دهد که مبتنی بر ارتباط مطالب به موضوعات عملی و نظری و تقویت توانایی دانش آموزان از سطوح اول محاسبات ذهنی بر اساس تکرار و تداوم قرار گرفته است.

4) آموزش مداوم و توانمند سازی حرفه ای این دوره شامل سه اقدام، یعنی ارتقاء آموزش در زمینه های آموزشی، به ویژه در سطوح ابتدایی و ایجاد کارگاه های مینی تحقیق در ریاضیات تا سطوح راهنمائی و متوسطه است.

5) نظارت و ارزیابی این بخش که مهمترین آنها انتصاب یک ناظر ملی و یک شبکه ناظران منطقه ای برای نظارت بر اجرای برنامه نجات ریاضی،این برنامه با توجه به پیش بینی های پیشنهادی اصلاح و بروز آوری می شود و در واقع برپایه ی امید برای ایجاد یک آینده ای مطمئن بر زبان منطق و تعادل جهانی ایجاد شده است.
 

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه