کد خبر : 69896تاریخ ثبت : 1396/12/13 12:22:44
رضایتمندی و عدم رضایت در مسیر حرفه ای کارکنان اداری

رضایتمندی و عدم رضایت در مسیر حرفه ای کارکنان اداری

عوامل رضایت شغلی چه تاثیری در کسب و کار شرکت ها دارد تعریف دقیقی از رضایت شغلی و مشکلات کارکنان وجود ندارد دلیل عدم وجود چنین تعریفی رضایت نداشتن کامل مدیران از کارکنان است.

به گزارش کوگاناهرگاه که در هرعرصه ی کارشناسان امر می خواهند به آسیب شناسی و یا ارائه راهکاری برای مقابله با پدیده های مزاحم به ویژه در موضوعی اجتماعی اظهار نظری سازنده، ترمیم و یا تغییری مطلوب داشته باشند غالباً مبحث آموزش عمومی و یا آموزش اختصاصی و سازمانی را پیش می کشند که سخن درست و منطبق بر واقعیت های علمی اما تا نهادینه  و فراگیر شدن ابعاد این چرخه ی ضروری لازم است که در نحوه ی ادای وظایف کارکنان بررسی و مطالعاتی صورت گیرد و به شکلی با تبادل تجربه و به اشتراک گذاری داده های موثر جدید در بهبود شرایط فردی کارمندان و رویکرد اداریشان مواردی عینی وجدی لحاظ گردد.

گزارش زیر تا حدی قابل توجه به این مهم  پرداخته است

شما مسیر چشم پوشی از احساس تلخ و علت بروز آن را به خلق و خوی بد شخصی نسبت می دهید و این گونه به خود تلقین می کنید که به طور خودکار با گذشت زمان بهبود خواهد یافت یا به زمزمه  و ترشحات هورمون ها و اختلالات نوسانی درون خود ربط می دهید این پدیده دراصطلاح بحران میانسالی نامیده می شود و یا شما به سرکوب بیرحمانه در حذف آن نجواهای نا به هنگام در فکر خود نسبت به فضل و قدرشناسی شغلی اداری یا پروژه ی که در اختیار دارید می پردازید در حالی که هزاران نفر دیگر با گواهی ها و مدارک و شایستگی به دنبال یک فرصت شغلی در حالت آماده بکارند این در واقع هشداری است به اینکه در قبال تعهدات مالی فعلی، عملکرد کاری مورد انتظار از ما کاهش نمی یابد اما به احتمال زیاد آن وسوسه ها در راه خود را به تکاثر و تناسل( افزایش، ریشه دواندن و شاخه زدن مشغول هستند و این ها باعث می شوند که کمتر به یادجایگاه حرفه ای و پرستیز اجتماعی خودتان بیفتید و در واقع هر تصور غیر حرفه ی و اقدام خارج از چهار چوب سازمانی این دو را تهدید می کنند که با اراده و تصمیمی صادقانه در برابر خودتان از تبعات منفی غیر قابل پیش بینی و پشیمانی ناخواسته دور می کند.

با این حال این احساس غم و اندوه به رغم تمام آن صداهای محرمانه نامحرم، ناپدید می شود و از طرفی پژواک های دیگری به سهم خود زوایای زیبایی به این ماجرا می بخشد رویایی از چیزهایی متفاوت و البته جدید شاید هنوز برای ذهن شما تصور کردن سناریو های چندگانه ازمزایای رویاهای مورد نظر روشن نباشد.

آیا شما در این گرداب تنها هستید؟ مطمئنا نه پس چه باید بکنید؟ مسیر دور شدن از این مسئله کجاست؟ آیا امکان استفاده از کمک کسی برایتان وجود دارد؟ آیا نقشه راهی وجود دارد؟  اگر این روشن کارایی نداشت چه می شود؟

قبل از اقدام به پاسخ دادن به این پرسش ها باید یک تصویر ساده برای حذف پوششی پنهانی که ممکن است ذهنیت مخاطب عزیز را در قبال تماس های معتدد روزانه برای ثبت نام در کشف و توسعه ی خود، مدیریت و مهارت های دوره ارتقاء اداری ارائه می دهند و یا برای خرید کُتبی که در اطراف این موضوع به مد روز تبدیل شده اند می گذرد ابهام زدائی کند تولید آگاهی و اشراف بیشتر موفق بودن در برخی از این دوره ها و برداشت موثر از کتاب ها ممکن است در باز کردن چشمان شما به اموری متفاوت مسیرها و موضوعاتی که یاد گرفته اید مفید باشد. در واقع درون شما با یک غول و یا اسارت در بند یک غول در گیر است، اما معنی حس خود شیفتگی ابتلا به معضل تورم در عزت نفس نمی دهد، شاید آن رویه احتمالا در قالب ژل غولی مهربان آنچه او از شما می خواهد به کشف علاقه واقعی با او مشغول کند و به تمرین  در کاری مشغول است که او آن را دوست دارد که شاید از طریق لذت استشمام عطر و طعم شاد بودن و یا چیزی مانند آن و به امید لیستی از چیزهایی که رویکرد احساسی  شما را استمرار ببخشد و طولانی کند چشم دارید.

بارها شنیده ایم که  می گویند: عاشق کارتان باشید( آنچه شما انجام می دهید را دوست داشته باشید) بنابراین شما آنچه را که دوست دارید انجام می دهید. اما اگر شما نتوانید خود را به عشق آنچه که انجام می دهید وادار کنید چیست؟ چگونه می دانید که شما کارتان را دوست ندارید؟
     
حداقل 11 نشانه موجود دارد که آشکار می کند شما از کار خود راضی نیستید 

احساسات شما تنها احساسات کوتاه مدت و زودگذر است که با گذشت زمان از بین می رود. لذا اگر برخی از این علائم را احساس می کنید ممکن است لازم باشد که به طور جدی به تغییر روش های جاری  در مسیر کار حرفه ی خود فکر کنید چه تعداد از این علائم در شرایط کاری بر احساستان غلبه دارد؟

1) فرسودگی جسمی من، ناشی از تلاش برای غلبه بر احساسات منفی از صبح زود تا آخرین ساعت روز کاری که شما را همراهی نموده و حتی پس از رفتن به خانه خسته و خالی از آخرین اتم انرژی کرده است. ممکن است این رویه به نسبت در افراد مسن تر و با بالا رفتن سن فرد بیشتر شاهد باشیم و یا به مسائل دیگر از نگرانی های شما بستگی داشته باشد اما واقعیت این است که بدن شما به دنبال دریافت کمک و تجدید قو است.

 2) ذهن شما دائما مشغول فکر کردن درباره وضعیت شما است، چرا خوشحال نیستید؟ چرا ایده رفتن روزانه به سر کار ترسناک است؟ چرا هر زمانی که شما سعی کنید خودتان را متقاعد کند که همه چیز به خوبی پیش می رود و در خودتان این احساسی را تقویت می کنید که نیاز به نگاه کردن به تبلیغات پذیرش در فرصت های شغلی دیگر ندارید با تردید روبرو می شوید؟ می توان گفت گرچه این پرسش ها مشروع است اما لزوما این معنی نیست که شما در کار تان راضی نیستید و اگر کار به شما احساس سعادت کامل نمی دهد شما به سرزنش خود می رسید. چرا به لطف کار فعلی که تقریبا در هنگام یافتن آن به پرواز از شادی پرداختید سپاس نمی گذارید در حالی که دیگران سالها است که بیکارند و یا در آروزی چنین کاری هستند.

3) بحران اعتماد به نفس، با تعجب ممکن است علت این اتفاق را خودتان بدانید. زیرا که شما نتوانسته اید کارآیی مورد نیاز را نشان بدهید و یا شما احساس مسئول نکرده اید تا خودتان را به اندازه لازم توسعه  دهید. یا شما شایسته هستید اما شما خوشحال و راضی نیستید؟ با گذشت زمان اعتماد به نفس متزلزل می شود و رویای رسیدن به کار مورد نظر غیر ممکن می شود بنابراین شما تنها در آن پیچ و خم، جایی که هستید تنها می مانید.

  4) پول دام، اگر پول تنها ارتباط بین شما و کسب و کار شما باشد قطعا باید این نوع نگرش محض را تغییر دهید. وظایف، انتظارات خانواده شما، امنیت مادی درست است اما عمر کار بسیار کوتاه است تا در انتهای آن برای فروش کارکرد خود در مقابل یک چک قابل مقایسه باشد  

5) تلاش برای جبران، صرف بیش از حد هزینه برای تغذیه و نوشیدنی ها و یا خرید چیزهایی که ممکن است لازم نباشد فقط برای جبران سرخوردگی خود و این سوال باقی می ماند آیا شما به اندازه کافی قوی هستید تا اتهامات بی احتیاطی و دیوانگی را که به شما وارد می شود، مقابله کنید آیا برای چنین لحظه ای برنامه ریزی کرده اید؟

6) تکرار شخصیت دوگانه، در محل کار خودتان نیستید ماسک را برای هماهنگی با فضای محیط کار بر روی صورت خود قرار می دهید یا ناپدید و کوچک می شوید ولی این بخشی از طبیعت شما نیست.سعی کنید خودتان باشید.

7)خودتان را در برابر تفکر درباره ی آینده آگاه کنید، وقتی بداند که شما راضی نیستید حتی خوشحال نمی شوید وقتی که تصور کنید که خودتان در موقعیت بالاتر قرار گرفته اید و به جای مدیر خود نشسته اید. اما شما به این فکر می کنید که موضوع را از این هفته به هفته دیگر و از این ماه به ماه دیگرموکول کنید تا اینکه سال ها می گذرد می بینید که شما در محل خود سابق هستید انکار را با تفکر اصراری قبلی پیش می برید. حسب توانمندی تان ارتقاء مناصب را دنبال کنید.

8) حساسیت شدید، هنگامی که شما باید در مورد کار خود صحبت کنید یا با پرسش شما چه کاری انجام می دهید با سردرگمی و شرم روبرو می شوید دوستان شما می دانند چه کاری را به عهده دارید و چقدر شما از آن متنفرید و شاید این ممکن است فرصتی برای شوخی و سرگرمی شود بخاطر اینکه آنها شما را درک نمی کنند لازم نیست در مورد جزئیات آن صحبت کنید.

9) اختلاف نظرهایی که نمی توانند حل شوند، اگر چه شما تلاش کرده اید که برخی موارد را در کار خود بهبود دهید چون موجب مزاحمت و ممانعت برای شماست و شاید از مدیرتان کمک خواسته اید و شاید  جای خود را تغیر داده اید اما این کارها مشکل شما را حل نکرده و هیچ چیز تغییر نکرده است در این هنگام است تطبیق و تفاهم مطلوب ضروری است.
  
10) تسلیم شدن، شما احساس می کنید که تخدیر شده اید و می خواهید خودتان را از گسترش دردتان محافظت کنید. نسبت به پروژه ها و خط مشی های کاری، بی تفاوت می شوید وقتی به این نقطه رسیدید به این معنی است که باید سریع تر وارد عمل شوید و نقش خود را احیا کنید.
  
11) به خط پایان رسیدم ، اگر این افکار نامطبوع همچنان ادامه داشته باشد و تمام این علائم در حال حاضر به شدت وجود داشته باشد زمان آن است که به آنها گوش فرا دهید و توجه زیادی به آنها نمایید بدون آنکه بیش از حد تجزیه و تحلیل شود که ممکن است منجر به فلج شدن شود کدام جایگاه را به شما می دهد؟ اگر هنوز به هر دلیلی فکر می کنید که زمان تغییر حرفه شما فرا رسیده است یا خیر این به این معنی است که امکان بالقوه ای وجود دارد که پاسخ بله باشد و تمام توجیه ها و عقلانیت ورزی ها را خسته کرده است. شک و تردیدی که شما را محاصره می کند نمی تواند یک فرد را متقاعد کند که که  از کارش راضی است و احساس خوشبختی می کند لذا فرصت دوباره شروع کردن را برای خود در نظر بگیرید.

 و اما در حواشی امور یازده گانه بالا:

بسیاری از چیزهایی در حالت تکرار که انجام می دهیم، تبدیل به عادت می شود و برخی از اینها به عواطف اساسی زندگی ما تبدیل می شوند که از طریق تأثیر جامعه بر ما مشخص شده است. مثلا از تلفن های هوشمند استفاده می کنیم و بخشی از زندگی ما می شود حتی اگر ما به آنها نیاز نداشته باشیم زیرا جامعه از تلفن های هوشمند استفاده می کند ما ممکن است هر روز کارهای زیادی انجام دهیم. این درست است که ساده است اما تاثیر زیادی بر توانایی ما در تولید افکار و رسیدن به اهدافمان دارد. در این گزارش شما درباره هفت عادت و نحوه خلاص شدن از آنها آشنا می شوید.

1 - تلاش برای انجام بیش از یک کار بصورت همزمان

با بروز تعداد زیادی از کارهای روزانه، بسیاری از افراد تمایل به تلاش برای انجام وظایف متعددی در همان زمان دارند مشکل اساسی در این روش این است که اغلب آنها به پایان می رسد اما همه نتایج به دست آمده به اندازه کافی خوب و قابل انتظار پیش نرفته است راه حل اساسی برای این مشکل برنامه ریزی است شما به برنامه ریزی نیاز در انجام فوری آن ها در زمانی محدد دارید پیش از موعد در زمان  در اختیار مورد اقدام قرار بگیرید راه حل های لازم برای این مشکل و همچنین به منظور مراقبت از اولویت های که در آن لحظه به آن فکر می کنید اولین وظایف اساسی و محوری و به دنبال آن وظایف حاشیه ای است که به طور مستقیم بر شما و یا کار شما تاثیر نمی گذارد.

2-مرور همیشگی گوشی هوشمند همراه

به دلیل این عادت بسیار مضر، وقت بسیاری از افراد هدر رفته است. بسیاری از مردم با توجیه یا بدون توجیه به گشت و گذار در گوشی هوشمند نیازی ندارند، دلیل اصلی شیوع این امر این است که در شبکه های اجتماعی گشت و گذار کننده و کاربر و ببیننده به این تمرکز دارند که دوستان چه می خوانند یا تصاویر و کلیپ ها و چکیده های تلویزیونی کدام است؟ دو راه حل وجود دارد یا اینکه بصورت کلی از گوشی هوشمند دور شویم و یا در هنگام کار با نصب بعضی از برنامه های رایگان و طراحی شده برای کمک به کنترل دسترسی خود به سایت ها و برنامه های کاربردی زمان خود را مانند پلت فرم های شبکه اجتماعی تنظیم کنیم.

3- دریافت اطلاعیه ها در هر زمان از روز

ما در زمانی زندگی می کنیم که به دلیل همپوشانی بزرگ تکنولوژی در زندگی مان افراد از طریق تلفن هوشمند یا رایانه خود با تعداد زیادی از اعلامیه یا اطلاعیه ها روبرو هستند و همچنین ممکن است از طریق پیامی جدید یا فاکتور ارسالی که باید پرداخت کنید یا یاد آوری وقت خود نزد پزشک مطلع شوید خودتان را در معرض دریافت اطلاعیه های فراوان قرار ندهید برای تمرکز بر روی وظایفی که در حال کاربر روی آن هستید سعی کنید تمامی پذیرش اعلان های خود را بسته و به طور عمده بر مورد کارتان تمرکز کنید.

4- پاسخ بله به معنی نه

اغلب یک دوست یا همکار می خواهد ما را به انجام کاری وادار کند که جواب آن می بایست بلی باشد برای جلوگیری از بروز کم روئی و ممکن است مشغول باشید و یا زمان نداشته باشید که شما را از خواسته های خود جدا می کند شما باید یاد بگیرید که چگونه به چیزی که مستقیما به کار شما مربوط نیست و ممکن است کار خودتان از دست برود نه بگویید چند بار تلاش کنید وقت بگیرید تا فکر کنید یا وقتی کسی به شما چیزی شبیه دعوت به صرف شام ارائه می دهد و همزمان می خواهید کاری را انجام دهید فکر کنید که چگونه می توانید پاسخ مناسب و شایسته را برای رد پیشنهاد ارائه دهید.

5- اگر تمام وقت با کامپیوتر کار می کنید

اگر کار خود را به کامپیوتر متصل کرده و با فناوری ارتباط برقرار می کنید لازم  است که بدنبال راهی برای صرف وقت با افراد واقعی باشید روابط اجتماعی در توسعه توانایی های ذهنی خود و کمک به توسعه ی شخصی و حرفه ای بسیار مهم است. سعی کنید تا بخشی از روز حتی 30 دقیقه هم در نظر داشته باشید. که به طور مستقیم با افراد واقعی به جای تعامل با رایانه ها ارتباط  بگیرید.

6 - مصرف مداوم غذای آماده بیرون و فست فود

ساده ترین راه برای به دست آوردن غذا به ویژه در محل کار این است که به یک رستوران نزدیک محل کار برای تهیه سریع غذا بپردازید و یا ساندویچ همبرگر درخواست کنید به عنوان مثال به غیر از اثر سالم بر بدن به دلیل این نوع غذا ها این روش خوردن باعث می شود تا زمان بیشتری صرف غذا شود و به همراهی دیگران در صرف غذای سبک دور شوید سعی کنید تعداد غذای ناخواسته ای که می خورید کاهش دهید و به جای آن میوه یا غذای سالم بخورید.

7. خواب نا کافی

بخشی از مشکل این است که افراد با انتقال انجام بسیاری از امور به شب هنگام، ترجیح می دهند تا ساعت ها بعد از وقت خواب کار کنند و این البته بر بیداری اولیه تأثیر می گذارد باید سعی کنید زود بیدار شوید این روش بهترین زمان برای مراقبت از وقت خواب و افزایش بهره وری درمحل کار است و سعی کنید از خواب طولانی مدت در شب نترسید و مقدار کافی میانگین خواب 6 تا 8 ساعت در طول شبانه روز حفظ کنید.

 

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه