کد خبر : 69624تاریخ ثبت : 1396/10/6 13:08:57
بازگشت چین به سوی دین

بازگشت چین به سوی دین

میراث باستانی چین طی قرن های متمادی حاکی از کشوری بوده که انبوه فلسفه ها، نظریات، عقاید و ادیان را در برگرفته است که بسیار دشوار است آنها را انکار کرده یا نادیده بگیریم بطوری که محال است این مجموعه را از زندگی توده ی مردم از بین برد.

به گزارش کوگانا،هر چند جدل و دجل های فراوانی بر سر دین و نقش آن در زندگی مردم صورت گیرد. اما این فطرت حقیقت جوی انسان است که خواه و ناخواه مسیر خود را بسوی بازگشت تاریخی بسوی دین باز خواهد کرد و بنا به نظریه ثابت محققین علم با تحقیق و ایمان با مذهب و هنر با عشق به ماوراء الطبیعه واقع امر غالب بر زندگی بشریت خواهد بود. و جهان هر چه بیشتر به سوی خود آگاهی می رود این مهم را بیش از پیش در می یابد.



کتاب بازگشت چین به سوی دین به نویسندگی اندره مالرو سیاستمدار معروف فرانسوی که در کتاب خود نوشت: دوران پیش رو زمان باگشت بشر به دین و معنویت خواهد بود. موسسه ی تحقیقاتی پیو آمریکا نیز اخیراً با اعلام نتایج پژوهشی و نظر سنجی خود این روند روبه رشد را تائید کرده است.

 مسیر تاریخی مائو تسه تونگ (مائو زدونگ، یا مائو تسه دون نیز تلفظ می‌شود) تئوریسین مارکسیسم لنینیسم و سیاست‌مدار کمونیست بسیار دشوار بود. وی جمهوری خلق چین را در سال ۱۹۴۹ با شکست دادن نیروهای چیانگ کای شک، رئیس‌جمهور وقت چین بنیان گذاشت.

او تا پایان عمر در راس حکومت جمهوری خلق چین قرار داشت مائو زدونگ (1973-1983)  در سراسر مناطق غربی چین در طول ماه های سخت و متوالی سالهای 1934-1935 است. به همراه رفقا و پیروانش  غارها و تونل های زیر زمینی فراوانی را حداقل به مسافت 9000 کیلومتر را پشت سرگذاشت تا تجربه ی دشوار تاسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 را از خود بجا بگذارد.

در آن دوره سرنوشت جمهوری جدید مردم آسیایی در آن بخش در این خلاصه نهفته بود که رهبران آنها بر اساس ایدئولوژی سیاسی مارکسیستی که توسط حزب کمونیست چینی تدوین شده بود متأسفانه دین را از زندگی توده های مردم تحت تفکرات کارل مارکس (1818-1883) حذف شود. اما این رویه دولت مستعجل بود.

همواره ناظران و تحلیلگران سیاسی بین المللی اوضاع چین را با رهبری مائو رصد می کردند تا چین را پس از محرومیت از باور مذهبی در دهه های 1950 و 1960 به بعد را  مورد بررسی قرار دهند.

پس از مرگ مائو؛ جانشین درخشان او، دنگ سو بنگ (هوآ گوئوفنگ )در کشور چین زندگی ایده و راه رشد خود را به دور از ادعاهای مائو و روزگار خونین او پیدا کرد دهه 1990 بود که چین انزوای سیاسی و اقتصادی خود را که تا مدت ها در پشت دیوار بزرگ خود قرار داده بود شکست پکن که پایتخت سیاسی، رهبری و ایدئولوژی کشور بود به دنبال چشم اندازهای بهتر و برتر برای تصحیح اشتباهات و حذف موانع بود. در میان این تلاش ها، چین دهه 1990 و پس از آن تلاش کرده است تا ابعاد معنوی زندگی و میراث تاریخی باستانی خود را بازگرداند.

بازگشت دین بعد از مائو همان عبارتی که ایان جانسون روزنامه نگار آمریکایی مورد استفاده قرار داد و با این عنوان بازگشت مذهب به چین محتوای کتابش را گسترش داده  و از آن صحبت داشته و قلم فرسایی می کند. انتخاب او در قالب یک کتاب تحت این عنوان دارای معانی قابل توجه است. عنوان اصلی کتاب را می توان به صورت زیر ترجمه کرد روح چینی ارواح یا ابعاد معنوی چین است.

در واقع، نویسنده در فصول این "کتاب"به چین قرن بیست و یکم از نظر اقتصادی کار چندانی ندارد و رویکرد اختصاصی او بازگشت به یکی از ادیان پذیرفته شده جهانی در این کشور است و چگونگی بازگشت به دین در کتاب مورد مطالعه قرار گرفته است بازگشت ابعاد معنوی به روح جمعیت این کشور آسیایی بزرگ مورد اهتمام اوست.

لازم به یادآوری است که میراث باستانی چین طی قرن های متمادی حاکی از کشوری بوده که انبوه فلسفه ها، نظریات، عقاید و ادیان را در برگرفته است که بسیار دشوار است آنها را انکار کرده یا نادیده بگیریم بطوری که محال است این مجموعه را از زندگی توده ی مردم از بین برد.

حتی اگر چنین خط و مشئی توسط رهبران تاریخی با ابزار زورگویی و دیکتاتوری، یا حتی تلاشی از سوی مائو زدونگ باشد.

این نویسنده در ادامه توضیح می دهد پس از یک قرن در زمان معاصر که از پیکارهای خشونت آمیز علیه باورهای معنوی و مذاهب گذشته است اکنون چین به بزرگترین برانگیخت دینی و انتشار معنوی روی آورده است.

این جریان فزاینده نشان می دهد که آنچه در شهر های بزرگ چین و حومه در حال وقوع است آثار مذهبی تاریخی جدیدی که در مساجد، معابد، کلیساها و مساجد ظاهر می شود آشکار کننده گسترش  انگیزش و آموزه های مرتبط با آن در ابعاد و کانون های فراگیر متنوع است بطوری که بسیاری از سیاستمداران دیگر مانند گذشته مخالفتی با دین و مذهب از خود نشان نمی دهند و حتی سعی در سرمایه گذاری و شاید بکارگیری از موج این روند معنوی، روحانی در زندگی چینی ها به منظور دستیابی به اهداف کشور و گاهی اوقات برنامه های بلند پروازانه ی خود در زمینه سیاسی، موقعیت های دولتی و موفقیت در امور اجتماعی کارها عمومی داشته باشند.
 

 

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه